1. Els regnes germànics
1.1. Els regnes germànics
Després de la caiguda de l’Imperi Romà d’Occident, diversos pobles bàrbars van ocupar l’espai de l’Imperi i van formar regnes independents. Quan van ocupar les terres de l’Imperi Romà, els pobles germànics no van imposar la seva forma de vida a les poblacions conquerides.
El llatí va continuar essent la llengua oficial i de mica en mica van anar assimilant les lleis romanes més complexes. També el cristianisme va acabar imposant-se com a religió oficial.
1.2. La ruralització d’Occident
La desaparició de l’Imperi Romà va crear un clima d’inseguretat a Occident. La inseguretat en les comunicacions va ser la causa de la desaparició de l’activitat comercial; la població va abandonar les ciutats i va buscar refugi a les grans explotacions agràries. Aquest empobriment general va paralitzar les obres públiques. La producció de cultura, la lectura i l’escriptura van quedar reduïdes a grups de clergues i monjos.
Activitats bloc 1 :
1. Quins regnes van sorgir després de la caiguda de l'Imperi Romà de Occident?
2. Quines formes de vida van adoptar?
3. Què van conservar dels romans?
4. Quin paper va tenir l’Església?
5. Quina sensació va ocasionar la desaparició de l'Imperi Romà?
6. Quina era l'activitat predominant?
L’Imperi Bizantí (476-1453)
2.1. L’època de Justinià
Quan l’Imperi Romà d’Occident va deixar d’existir (476), l’herència romana va perviure a l’Orient amb l’Imperi Bizantí. Al segle VI, l’emperador Justinià es va proposar de restaurar el vell Imperi Romà. Va començar un seguit de campanyes militars que van arribar fins al sud d’Hispània; va fer una recopilació de lleis romanes (Codi de Justinià) i va embellir Constantinoble (basílica de Santa Sofia). El regne bizantí va gaudir d’una etapa de prosperitat econòmica, gràcies a una agricultura florent i a la vitalitat del comerç.
2.2. Un Imperi cristià i oriental.
Entre els segles VII i IX, Bizanci va perdre una bona part de les conquistes de Justinià i es va replegar sobre la seua zona oriental, on el grec es va mantenir com a llengua oficial. Després de segles de tensions religioses, la situació va desembocar en la separació de l’església romana i la bizantina ortodoxa (Cisma d’Orient, 1054). A partir del segle XI, l’Imperi va començar a descompondre’s com a resultat dels atacs constants dels exèrcits turcs. La capital, Constantinoble, va caure l’any 1453 (Instambul) i l’Imperi Bizantí va desaparéixer.
Activitats bloc 2:
1. Quina importància va tenir l’Imperi Bizantí
2. Quins objectius va tenir Justinià?
3. Quines actuacions va tenir Justinià?
4. Què va succeir entre els segles VII i IX?
5. Què va ser la segona edat d’or?
6. Què va ser el Cisma d’Orient?
7. Com va ser el final de l’Imperi Bizantí?
3.La Hispània visigòtica
3.1. El regne de Toledo.-
Al final del segle V, els visigots s’havien establert al sud de la Gàl·lia i a Hispània. Els francs, provinents del nord de la Gàl·lia, van derrotar els visigots i els en van expulsar. Aleshores, els visigots es van expandir per Hispània i van organitzar un regne amb capital a Toledo, que va durar més de dos-cents anys.
Al final del segle V, els visigots s’havien establert al sud de la Gàl·lia i a Hispània. Els francs, provinents del nord de la Gàl·lia, van derrotar els visigots i els en van expulsar. Aleshores, els visigots es van expandir per Hispània i van organitzar un regne amb capital a Toledo, que va durar més de dos-cents anys.
3.2. La monarquia visigòtica.-
La monarquia visigòtica va aconseguir controlar el territori peninsular: en va expulsar els sueus, va conquistar territoris als bizantins i va contenir els francs. Els visigots, a través de l’establiment d’una monarquia forta, van aconseguir la unificació religiosa i jurídica (Liber Iudiciorum) entre hispanoromans i visigots. 3.3. La societat visigòtica.- Tot i que els visigots eren numèricament pocs, van dominar els hispans i es van repartir les dues terceres parts de les terres peninsulars. L’economia era bàsicament agrícola i de subsistència. A les ciutats, les activitats artesanals i el comerç van disminuir considerablement.
La monarquia visigòtica va aconseguir controlar el territori peninsular: en va expulsar els sueus, va conquistar territoris als bizantins i va contenir els francs. Els visigots, a través de l’establiment d’una monarquia forta, van aconseguir la unificació religiosa i jurídica (Liber Iudiciorum) entre hispanoromans i visigots. 3.3. La societat visigòtica.- Tot i que els visigots eren numèricament pocs, van dominar els hispans i es van repartir les dues terceres parts de les terres peninsulars. L’economia era bàsicament agrícola i de subsistència. A les ciutats, les activitats artesanals i el comerç van disminuir considerablement.
Activitats bloc 3:
1. Què va succeir l'any 409?
2. Quines actuacions van fer els visigots?
3. Com es va consolidar el regne visigòtic?
4. Com es van expandir els visigots per Hispània?
5. Què va succeir a mitjan segle VII?
6. Què van unificar els reis visigots?
7. Com era l’economia dels visigots?
VOCABULARI DEL TEMA:
Regnes germànics; visigots; alamans; ostrogots; francs; anglosaxons; Imperi Bizantí; Agia Sofia; art musivari; Cisma d’Orient; Liber Iudicorum; arc de ferradura; Batalla de Guadalete; Imperi carolingi; Marca Hispànica.
BIOGRAFIES :
Gal·la Placídia; Justinià; Carles Martell; Pipí el Breu; Constantí I el Gran.
VOCABULARI DEL TEMA:
Regnes germànics; visigots; alamans; ostrogots; francs; anglosaxons; Imperi Bizantí; Agia Sofia; art musivari; Cisma d’Orient; Liber Iudicorum; arc de ferradura; Batalla de Guadalete; Imperi carolingi; Marca Hispànica.
BIOGRAFIES :
Gal·la Placídia; Justinià; Carles Martell; Pipí el Breu; Constantí I el Gran.
16 la fragmentacio-del_mon_antic from oscus
Treball optatiu socials:
En parelles o grups
de 3 persones (màxim). Treball 5 pàgines, sense comptar portada, índex ni
bibliografia (obligatòria). El treball versarà sobre l’Imperi Romà d’Orient o
Bizantí o sobre qualsevol dels regnes germànics estudiats a classe. El treball
haurà de fer una ullada a la història, la societat, l’economia i l’art dels
pobles escollits. Si es vol, es podrà presentar a classe (presentació 10 minuts
màxim) amb un power point/prezi amb imatges i sense text (només títols), amb un
augment de la nota.
No hay comentarios:
Publicar un comentario