Vistas de página en total

lunes, 7 de febrero de 2011

Comentari obra pictòrica

Passos bàsics per el comentari d' una obra pictòrica
1- Documentació general
1.1. Nom del quadre
1.2. Nom de l'autor
1.3. Cronologia (quan es va fer?)
1.4. Nom de l'estil al qual pertany i nom de l'etapa, si s'escau, i l'època
1.5. Localització: lloc on es troba ara i/o lloc per on es va fer
1.6. Tema. Descripció breu.
1.7. Situar-la, breument, en el context històric, social, cultural, etc ... del moment.
1.8. Tècnica pictòrica. Pot ser :pintura al fresc; a l’oli; al tremp; aquarel•la; esgrafiat ..., etc.
1.9. Suport: mur, fusta, tela, metall...
1.10. Dimensions aproximades del quadre
2-Anàlisi Formal
És un anàlisi de caràcter tècnic. Es tenen en compte els següents aspectes:
2.1 - Elements plàstics:
2.1.1. es dóna més importància al color o a la línia?
• 1' anàlisi del color:
- quins hi ha i quines tonalitats predominen?
- com són?:
són freds (transmeten sensació de calma; d'allunyar-se de l'espectador, per tant, de profunditat; de racionalitat, ordre...etc.) o càlids (emotivitat; passió; alegria; aproximació a l’espectador...,etc,)?. Són reals o irreals?. Són brillants o apagats?...etc
- hi ha harmonia?. Si n'hi ha és monocromàtica, (barreja d’un sol to amb blanc, negre o gris) o policromàtica? (barreja de tons que mantenen una relació entre sí). O bé hi ha contrast de tons (quan uns colors no tenen res a veure amb els altres)?.
( també existeix l'harmonia vibratòria (pel contrast de la sensació de temperatura que tenen els colors freds-càlids, disposats en línies estretes o punts, es neutralitzen per fusió òptica i produeixen efecte de moviment. És utilitzada per l'estil Op-Art de mitjans s.XX)
• anàlisi de la línia:
quin tipus predomina?: les rectes , que donen sensació d'estabilitat, d'estatisme; o les corbes i les diagonals, que són dinàmiques, donen sensació de moviment.
2.1.2. anàlisi de la llum:
- és una llum real (el color és aplicat amb diferents matisos cromàtics) o irreal ? (si és irreal és per donar-li algun missatge simbòlic) i és natural o artificial?
- hi ha efectes de llum i ombra, o no? (si no n'hi ha és perquè els colors estan aplicats sense matisos de tons) . Si hi ha efectes de llum i ombra les formes tenen volum, sinó les formes semblen planes
- de on prové?: és homogènia (universal); frontal; zenital; lateral dret; entra obliquament...?
2.1.3. hi ha la sensació de profunditat, d'espai i d'atmosfera?, quins recursos utilitza l'autor per aconseguir aquests efectes?: hi ha perspectiva o no?, si n’hi ha, és lineal?, i on és el punt de fuga? hi ha perspectiva aèria?(es difuminen les formes i disminueix la intensitat del color). Hi ha escorços?. La línia de l’horitzó és alta o baixa?.
2.1.4. la pinzellada, com és?: curta o llarga; ampla o estreta; juxtaposada; solta; en forma de coma ...?; distribuïdes a l'atzar, segueixen un ordre o un ritme; donen forma a la figura... etc?
2.1.5 la textura com és?, és a dir la matèria com està aplicada?: és una massa densa o per contra, és suau, a penes visible molt poc carregada de pigment?
2.2. La Composició o distribució de les formes o elements en l'espai:
- és simple o complexa?
- com és l'esquelet estructural?: els elements s’ordenen en forma piramidal, forma de fris, helicoïdal, de cercle, de quadrat, de pentàgon ... etc. I a la vegada la situació dels personatges i els objectes s’organitza en línies rectes (verticals, horitzontals, doagonals), corbes o hipèrboles?
- hi ha simetria?
- és unitària o no?
- la composició és equilibrada?
- és oberta (centrífuga) o tancada (centrípeta) ?: tots els elements fugen del centre o s’hi dirigeixen
- és superficial o profunda?, és a dir els elements s’ordenen en plans ben diferenciats o es superposen i es diferencien a través de la llum
- hi ha harmonia?, és a dir hi ha ordre o desordre en la relació de les parts amb el conjunt
2.3. Ritme: expressa repòs, moviment o equilibri?.,(per tant serenitat, emocions ...)On, o a través de què?.
2.4. Temps: quin és el temps que es representa en allò que s’ha pintat? O es vol significar una realitat infinita, amb la qual cosa no hi haurà temps interior?.
2.5. Estil: (és la conclusió de tot l’anàlisi formal)
- analitzar quins elements de la pintura són propis del comú de les pintures de la mateixa època i quins són diferents
- quina novetat aporta?
- relacionar-la amb altres obres de l'autor, quins trets són semblants a tota la seva producció i quins són diferents, tot situant-la en l'etapa de la seva producció que li correspongui
- quines influències d'altres èpoques, estils i pintors s'hi poden observar i quines tindrà en la posteritat, és a dir, comparar-la amb altres obres.
3- Interpretació
3.1. Contingut i Significat
- tema: quina és la història del tema i la font?; amb quina finalitat es va pintar?
- gènere: (només si l’obra és figurativa): retrat, religiós, paisatgístic, històric, de gènere quotidià, informal, natura morta, de vanitas ..
- Anàlisi dels símbols i interpretació del tema: què vol comunicar l’autor (amb el tema, les formes i els colors) , quin és el missatge, la intencionalitat?; quins elements de l’imaginari de l’època tradueix: quines idees, conceptes, sensacions, valors ...etc. vol transmetre?.
- qui encarregà l'obra i, a qui s'adreçava?
3.2. Funció
- quina és la seva funció?: decorativa, il•lustrativa, didàctica, propagandística, commemorativa... etc.
- quines raons i causes justifiquen aquesta funció?
- transcendència històrica de l'autor i l'obra
- interpretació i relació de l'obra amb el moment històric: el pensament, la societat, l'economia ... de l'època; i amb la personalitat de l’artista

No hay comentarios: